Saltar al contenido

El projecte

Amb la voluntat de concretar amb quina finalitat i com volem que treballi l’Associació Pistil les membres fundadores hem definit en un projecte pedagògic la base del camí que volem fer. Entenem aquest marc d’actuació com fixe per la seva solidesa i amplitud i alhora com prou flexible per anar acollint els diferents projectes que desenvoluparà l’entitat. Aquí en resumim les línies d’actuació i el tarannà que acompanyarà les propostes i els tallers de l’Associació Pistil.

Què entenem com a model de criança?

Quelcom com la manera d’acompanyar a la infància que vol difondre la nostra entitat i que valorem com un bé social comú de benestar i de salut mental.

Partim de la necessitat de generar una referència de com conviure amb els nens i nenes i que funcioni com a guia del nostre projecte. Alhora per nosaltres un model no busca ser el substitut de l’essència autèntica de cada persona. Valorem que es pot entendre com un marc flexible que cada família fa seu segons el moment de vida de cada membre participant.


Doncs no es vol entrar en judicis, entenem el format de criança que volem transmetre com un procés viu on, en cada moment, cadascú es pot sentir amb més o menys presència. Alhora busquem que puguem integrar què cuida l’etapa de la infància i com plasmar-ho al dia a dia, sense ser un model de perfecció sinó un recurs per a viure una vida amable.

Ampliar la mirada. Llegir sobre els referents del projecte.

S’enumeren a continuació els referents pedagògics que ens mouen i es tenen en compte a les intervencions. Funcionant aquí gairebé com una llista que es desgrana, es comparteix i s’aplica en cada proposta de l’entitat.

En consonància amb les teories de l’aferrament de Bowlby, creiem en la importància del respecte a l’exterogestació, la diada mare i criatura i la promoció de la lactància materna.
Ressonem amb el respecte als ritmes interns i als propis processos de la mirada de l’educació lliure i les etapes del desenvolupament de Piaget. Així com amb la ubicació en el centre i com agent actiu de l’enfoc Reggio Emilia. A la connexió amb les habilitats innates i la no comparació o emissió de judicis de l’educació creadora d’Stern i amb el respecte al moviment lliure de Pikler i autèntic d’Acouturier.
Ens apropem al decreixement del Slowparenting i la pedagogia Waldorf.
Sentim la importància de l’establiment dels límits des d’una mirada de respecte, en consonància amb la Disciplina Positiva i la mirada de pedagogues com Rebeca Wild.
Valorem la importància del contacte amb la natura com a font de benestar i salut, com la difusió de la pedagogia verda (Katia Hueso, Richard Louv, Heike Freire).
La capacitat d’autonomia dels nens i nenes, amb la mirada compartida dels anteriors referents i afegint en això a Montessori.

Més enllà de l’àmbit més pedagògic, també posem en valor l’aplicació de principis de l’ecofeminisme a la criança. Connectem amb la mirada social i de planificació de l’entorn de Natalia Krysiak que té en compte als infants com ciutadans de ple dret. I ens afegim al trasllat del concepte de disseny universal de Mace a l’àmbit sociocultural com a estratègia per garantir la inclusió, l’acolliment de les diferències en contraposició a l’adaptació per la normativització. Buscar sintonia amb les actualitzacions basades en l’evidència científica que aporti la neurociència respecte al desenvolupament de la infància.

Per últim, i sense restar-li importància, ens situem alerta respecte les violències, extremes que afecten a masses infants i també a les suaus (Shuhl) que passen desapercebudes i per la conscienciació de les quals volem treballar.

Destaquem de totes les pedagogies o idees mencionades la importància de no confondre el què amb el com. Transmetem amb elles el concepte de criança respectuosa, i es pot fer en contextos d’opcions i materials molt diferents i diversos.

Objectius

  • Difondre informació sobre sobre educació, criança respectuosa i slowparenting
  • Donar assessorament i programes per famílies, centres escolars, professionals i altres entitats vers una educació i criança basada en el respecte,  el disseny universal i la renaturalització
  • Promoure un estil de vida en sintonia amb la natura.
  • Crear espais de trobada de famílies amb finalitat de difondre els objectius anteriors. 
  • Crear espais de joc i descoberta per als infants com foment i descoberta de la seva autonomia. 
  • Promocionar l’acompanyament respectuós com a estratègia social de salut mental.

Fem possible un moment així?

En suport i conveni amb altres entitats i organismes desitgem arribar a moltes persones.