En el context del dia de la dona, volem aprofitar aquesta finestreta que mica a mica anem creant per donar visibilitat a dones que van treballar per fer créixer una mirada de respecte cap a la infància.
Magda Gerber.
Amb l’enfoc RIE va definir els principis d’un acompanyament respectuós cap a la primera infància:
- Presta completa atenció a les activitats que realitza: Concentrar-se al 100% en el teu fill o filla demostra amor i respecte cap a les seves activitats.
- Redueix la velocitat: Proporciona un ambient de pau i tranquil·litat, passar d’una tasca a una altra pot causar estrès a la persona cuidadora i irritabilitat a la criatura.
- Genera i relaciona’t amb confiança: Converteix el bebè en un soci actiu durant les activitats de rutina, explicant-li què faràs, per què i per a què, amb un llenguatge respectuós.
- «Amb», no «per»: Estableix una relació cooperativa amb el teu bebè, oferint-li l’oportunitat de fer tasques amb tu, no per a ell.
- Dona-li llibertat de moviment: El bebè necessita espai per moure’s i aprendre.
- Permet-li jugar sense interrupcions: El bebè pot jugar per sí mateix si se li dóna l’oportunitat, experimentant la independència i el domini del seu món.
- Connecta’t i respecta les senyals del teu bebè: Respecta les reaccions del bebè i no les ignoreu. Els bebès reflecteixen les conductes que reben dels adults.
Sóc un besàvia, però recordo clarament com em sentia com a jove mare de dues filles petites: confosa, incerta i, a vegades, desbordada. – Magda Gerber
Emmi Pikler.
De lluny més coneguda que l’anterior (doncs Magda Gerber va ser una successora seva) Pikler va ser una pediatra defensora del moviment i el joc lliure dels infants.
Si donem als infants l’espai i les possibilitats necessàries per moure’s en llibertat, ho faran amb tanta bellesa i gràcia com els animals: amb agilitat, simplicitat, confiança i naturalitat. – Emmi Pikler
Maria Montessori.
Podríem dir que els textos d’aquesta doctora s’han transformat en una pedagogia actualment tant coneguda que fins i tot sovint s’utilitza com a recurs comercial. Les seves idees posaven un fort èmfasi en l’autonomia, la llibertat i el respecte pels ritmes individuals dels infants en el seu aprenentatge.
Una prova de com d’encertada és una intervenció educativa és la felicitat del nen. – Maria Montessori
Jean Liedloff.
Va ser una antropòloga i autora del llibre «The Continuum Concept: In Search of Happiness Lost» (El concepte del continuum: a la recerca de la felicitat perduda), en el qual defensa una criança més natural i respectuosa amb els ritmes dels infants. Defensora d’agafar les criatures en braços, la lactància materna i, en general, de recuperar la confiança en els nostres instints.
Durant els dos anys i mig que vaig viure amb indis de l’edat de pedra a la selva d’Amèrica del Sud, vaig poder adonar-me que la naturalesa humana no és el que se’ns ha fet creure que som. – Jean Liedloff
Alice Miller.
Va ser una psicoanalista suïssa coneguda pels seus treballs sobre l’abús infantil i el desenvolupament emocional dels nens. El seu llibre més conegut és «The Drama of the Gifted Child» (El drama de l’enfant dotat), en el qual explora com les experiències de la infància afecten l’autoestima i el benestar emocional.
Tot nen petit necessita, com a company, a un ésser humà (ja sigui mare o pare) empàtic i no ‘dominant’.- Alice Miller
Rebeca Wild.
Va ser una pedagoga austriaca i fundadora de l’escola de pedagogia alternativa Pestalozzi en Ecuador. Va ser una defensora de la criança lliure i respectuosa, promovia un enfocament educatiu basat en la llibertat, el respecte i el desenvolupament natural de l’infant.
Cada nen ens convida a créixer amb ell. – Rebeca Wild